En fyr i et liv i en hverdag.

fredag 21. desember 2007

Julefreden kommer snikende.


-- Nå har vi rydda bua, nå har vi kjøpt inn tre
og vi har pynta her og der og jeg har måka sne
I huset er det matlukt, det lukter svinekam,
men skapene er uvaska, det skal visst vær en skam. --

Gamle julevisevers blir som nye. Det er enda noen dager til det braker løs, men på TV-en har de allerede begynt å ønske oss en god julekveld, så det er mulig det er min kalender som er på bærtur. Rundt omkring har jeg i det siste observert en undelig aktivitet. Folk stiller seg opp i kø overalt hvor det går at å få brukt et kredittkort. Blikkene blir villere og villere for hver dag som går. Det bæres og hamstres som om butikkene skal være permanent lukket fra julaften og langt inn i evigheten. Det er en fantastisk følelse å se hvordan alle som har noe å selge er opptatt av at vi skal rekke å handle før jul. Selv har jeg gjort unna innkjøpene. Det ble tre julegaver på min handleliste i år. Trodde det bare skulle bli en til kona, men jeg fikk æren av å få delegert to til. 20 minutter brukte jeg. Slik er mannfolk. Raskt og effektivt. Hva jeg har kjøpt? Nei, ærlig talt. Både kone Vigdis og datter Linn Sophie leser nok her før jul. Mora mi derimot tror jeg ikke roter seg inn en slik plass. Riktignok har hun en maskin stående med internett, men i en alder av 82 er det en ganske møysommelig prosess, og ikke hverdagslig at hun starter opp systemet.
Jeg har kjøpt en antikvitet til henne. En kombinert DVD og VHS-spiller. Gubben på butikken så rart på meg da jeg framsatte ønsket mitt. Han forstod etter hvert at jeg mente alvor. Det er jo akkurat det hun trenger for å ha glede av sine 5 DVD-er og 10 VHS-kasetter. Til Vigdis har jeg kjøpt..., og til Linn ... Å nei, jeg lurer ikke meg!

--Nå har jeg kjøpt inn gaver, nå har jeg rydda kontor
og jeg har gjemt unna gavene, de finner ikke spor.
I morgen skal jeg gjøre så lite som jeg kan
det er mitt privilegium fordi at jeg er mann. --

LItt motvillig føler jeg at helga nærmer seg og at freden senker seg. Er mistenkelig i rute med det jeg MÅ gjøre før jul, og ikke så fullt i rute med alt jeg burde ha gjort. Jeg får bare la det stå til.

Ingen kommentarer:

Etter meg kom disse to

Etter meg kom disse to
Vakkert er vakkert